Codul de guvernare corporativă

APROBAT PRIN HOTĂRÂREA ADUNĂRII
GENERALE A ACŢIONARILOR

Proces-verbal nr. 4 din 17 noiembrie 2014

PRIM-VICEPREŞEDINTE AL
CONSILIULUI BĂNCII
_____________________ SUHOLITCO L.

 

 


CODUL
DE GUVERNARE CORPORATIVĂ A
BĂNCII COMERCIALE
„BANCA SOCIALA” S.A.

 

(în redacţie nouă)

 

mun. Chişinău, 2014

 

1. Introducere

1.1. Codul de guvernare corporativă al BC „BANCA SOCIALĂ” S.A. (în continuare Codul) este adoptat în scopul realizării eficienţei guvernării corporative, fiind una din cele mai importante condiţii de asigurare a stabilităţii Băncii, activităţii eficiente a acesteia pe piaţa financiară, desfăşurării cu succes a afacerilor, precum şi de menţinere a standardelor înalte de guvernare corporativă şi conduită în afaceri.

1.2. Prezentul Cod este elaborat în corespundere cu principiile internaţionale de guvernare corporativă aprobate de către ţările-membre ale Organizaţiei pentru cooperare şi dezvoltare economică (OCDE), recomandărilor Comitetului Basel pentru supravegherea bancară, legilor RM privind societăţile pe acţiuni, piaţa valorilor mobiliare, Codului de guvernare corporativă şi recomandărilor de aplicare ale Comisiei naţionale a valorilor mobiliare, Statutul şi regulamentele interne ale Băncii.

1.3. Codul este unul din documentele principale pentru toate organele de conducere şi angajaţii Băncii în cadrul exercitării obligaţiilor sale faţă de Bancă, acţionari, deponenţi şi alte persoane interesate.

Hotărârile adoptate la Adunarea generală a acţionarilor se aduc la cunoştinţa tuturor acţionarilor în corespundere cu cerinţele de dezvăluire a informaţiei şi sunt obligatorii pentru acţionari, organele de conducere şi angajaţii Băncii.

1.4. Obiectivele Codului sunt:

  • de a stabili standarde privind guvernarea corporativă şi transparenţă în activitatea Băncii;
  • de a proteja toate persoanele interesate prin intermediul unei guvernări bune şi responsabile, supravegherii activităţii şi gestionării funcţiilor Băncii, precum şi;
  • de a susţine crearea valorilor pe termen lung.

1.5. Guvernarea Corporativă reprezintă un ansamblu de procese, practici, politici şi reglementări legate de modalitatea în care Banca este condusă, administrată şi controlată. Guvernarea corporativă include relaţia între toate părțile interesate implicate şi scopurile pentru care Banca există şi este guvernată. Părţile interesate se identifică prin acţionarii băncii, Consiliul şi Organul executiv al Băncii şi alţii (angajaţii, clienţii, creditorii, debitorii, partenerii, organele de supraveghere, întreaga comunitate).

1.6. Scopul prezentului Cod este de a îmbunătăți şi sistematiza cadrul guvernării corporative în Bancă, a asigura un nivel înalt de transparenţă a guvernării Băncii şi de a confirma vigilenţa credibilă în vederea respectării standardelor guvernării corporative. În particular:

  • Banca urmează a fi gestionată cu responsabilitate, fiabilitate şi eficienţa necesară în scopul maximizării valorii Băncii şi altor beneficii ale acționarilor; şi
  • Dezvăluirea informației, transparenţa precum şi eficienţa managementului profilului de risc şi sistemului de control intern urmează a fi asigurată de maniera cuvenită.

1.7. Banca recunoaște că practicile de guvernare corporativă aplicate nu au natură statică. Consiliul băncii va revizui periodic Codul, în vederea ajustării acestuia prevederilor legislației în vigoare, recomandărilor şi celor mai bune practici aplicabile guvernării corporative a instituțiilor locale şi internaționale, prezentînd, după necesitate, propuneri relevante Adunării generale a acționarilor.

1.8. Codul reprezintă o totalitate de reguli şi recomandări pe care Banca urmează să le respecte în cursul activității sale în scopul asigurării unui nivel înalt al eticii de afaceri în cadrul relațiilor interne ale Băncii, precum şi în relațiile sale cu alți participanți ai pieței şi comunităţii. Oficialii băncii şi angajații urmează, în corespundere cu acordurile respective încheiate cu Banca, să-şi asume anumite obligațiuni stipulate în acest Cod şi urmează să respecte cerințele acestuia.

2. NOŢIUNI UTILIZATE

2.1. Următoarele definiții sunt utilizate în cod:

Adunarea generală a acţionarilor – organul suprem de conducere a băncii, prin intermediul căruia acţionarii îşi realizează dreptul de participare la conducerea activităţii Băncii.

Conflict corporativ – discrepanţe sau dezacorduri între:

  • Acționari şi organele de conducere ale băncii;
  • Organele de conducere ale băncii sau membrii acestora/angajații serviciului audit intern;
  • Organele de conducere a băncii şi părţile asociate, privind chestiunile de guvernare a băncii ce afectează negativ interesele acționarilor şi activitatea băncii.

Consiliul băncii –organul de conducere, care reprezintă interesele acţionarilor în perioada dintre Adunările generale şi în limitele atribuţiilor sale, exercită conducerea generală şi supraveghează activitatea Băncii.

Evenimente semnificative – un număr de evenimente sau tranzacții realizarea cărora de către Bancă ar implica schimbări fundamentale în activitatea acesteia.

Legislaţie – totalitatea actelor legislative şi normative în vigoare ale Republicii Moldova.

Oficial – membru al Consiliului băncii, Organului executiv.

Organul executiv – Comitetul de Conducere al Băncii.

Pagina Web a bănciiwww.bancasociala.md

Părţi asociate – orice persoană exercitîndu-şi drepturile care sunt stipulate în legislație şi statut în legătură cu activitățile băncii;

Statut – statutul băncii aprobat de Adunarea generala a acționarilor – reprezentat printr-un ansamblu de dispoziţii cu caracter oficial, prin care se reglementează scopul, structura şi modul de funcţionare ale Băncii.

3. DESPRE BANCA

3.1. Banca îşi gestionează activitatea pe piața financiar-bancară, în baza licenței eliberată de Banca Națională a Moldovei, Seria A MMII Nr. 004480.

3.2. Misiunea băncii – de a desfăşura activităţi financiare şi de împrumut, oferind servicii de excelenţă, însoţite de un management prudent al resurselor populaţiei şi un angajament de implicare în susţinerea continuă a dezvoltării mediului de afaceri cu scopul de a contribui la creşterea economică a ţării.

3.3. Întru realizarea misiunii, Banca se ghidează de următoarele valori corporative:

  • Respect pentru tradiţii şi istorie- Banca păstrează o atitudine respectabilă faţă de rezultatele obținute pe parcursul întregii activităţi şi creează premize favorabile pentru transmiterea acestora pentru generațiile viitoare. Avem încrederea că prezentul nu are viitor fără cunoaștere şi punerea în valoare a trecutului;
  • Creativitate şi profesionalism– suntem convinși că o echipa nu este viabilă dacă nu inspiră prin creativitate şi profesionalism. Doar în aceste condiții putem asigura atractivitate şi obținerea rezultatelor dorite;
  • Perfecţionare continuă şi iniţiativa– în tot ce facem ne orientăm spre evoluție şi lansare de produse, servicii şi tehnologii bancare noi cu scopul incitării de o manieră inteligentă a consumului de servicii şi produse bancare şi asigurării competitivității;
  • Deschidere, corectitudine şi transparenţă– principii fundamentale în relațiile cu clienții şi partenerii, avînd certitudinea că doar într-un mediu de afaceri transparent pe care dorim să-l construim putem asigura dezvoltarea durabilă;
  • Încredere şi responsabilitate– încrederea clienților, partenerilor şi acționarilor este vitală pentru noi şi acest fapt ne fortifică credința în stabilitatea afacerii pe termen lung. Banca la rîndul său prin abordarea responsabilă a nevoilor şi aspirațiilor clienților, partenerilor, acționarilor şi societăţii civile creează premize solide pentru siguranța şi continuitatea relațiilor stabilite.

4. PRINCIPIILE DE BAZĂ A GUVERNĂRII CORPOTATIVE

4.1. În procesul de constituire, funcţionare şi perfecţionare a sistemului său de guvernare corporativă, Banca se conduce de principiile de guvernare corporativă la care se referă respectarea drepturilor acţionarilor, administrarea eficientă, realizarea dirijării activităţii curente, dezvăluirea informaţiei, controlul asupra activităţii economico-finaciar.

4.2. Principiile generale de guvernare corporativă includ:

Drepturile şi tratamentul echitabil al acţionarilor. Banca respectă drepturile acționarilor şi contribuie ca acționarii să-şi exercite drepturile. Banca ajută acționarii să-şi exercite drepturile prin asigurarea unei comunicări eficiente şi prestarea informațiilor înțelese, asigurând accesibilitatea continuă, precum şi încurajînd acționarii să participe la Adunările generale.

Rolul şi responsabilitatea organelor de conducere. Consiliul urmează să dispune de aptitudini şi cunoștințe pentru a fi capabil să gestioneze diferite chestiuni de afaceri şi să dispună de abilitați de a monitoriza şi evalua performanţele managementului. Acesta necesită să aibă componenţa suficientă şi să dea dovadă de angajament suficient pentru îndeplinirea obligațiunilor şi responsabilităților asumate. Există chestiuni ce abordează un mix între Organul executiv şi Consiliu.

Integritate şi comportament etic. Luarea deciziilor responsabile şi etice, pe lângă faptul că prezintă importanţă pentru relațiile publice ale băncii, reprezintă un element necesar pentru gestiunea profilului de risc şi evitarea unor acțiuni judiciare. Banca va dezvolta un cod de etică pentru manageri şi angajați ce va promova un proces de luare a deciziilor responsabile şi etice. Este importantă înțelegerea faptului că încrederea Băncii în integritatea, loialitatea şi etica fiecărui angajat este punctul de plecare pentru succesul afacerii.

Dezvăluire şi transparenţă. Banca va explica şi va face publice rolurile şi responsabilitățile Consiliului şi Organului executiv pentru a asigura acționarii cu nivelul necesar de responsabilitate. Banca va implementa proceduri de verificare independentă şi menținere a integrității rapoartelor financiare ale băncii. Dezvăluirea informațiilor aferente băncii şi activității urmează a fi oportună şi echilibrată pentru a asigura accesul la informații clare şi efective.

5. PROTECTIA DREPTURILOR ACTIONARILOR

5.1. Toţi acţionarii vor avea drepturi egale în privinţa obţinerii oricărei informaţii referitoare la operaţiunile şi performanţa Băncii, iar Banca este obligată să-şi informeze acţionarii cu regularitate, la timp şi în orice situaţie despre toate evenimentele care au un impact negativ important asupra Băncii.

5.2. Guvernarea corporativă a Băncii urmează să fie bazată pe principiul de protecție şi respect a drepturilor şi intereselor legale ale acționarilor legate de participația în capitalul băncii şi urmează să promoveze activităţi eficiente ale Băncii.

5.3. Dreptul la metode sigure de înregistrare şi confirmare a proprietăţii. Banca va încredința ţinerea Registrului deţinătorilor de valori mobiliare ale Băncii unei persoane autorizate în baza unui contract, în care sunt prevăzute responsabilităţi care să asigure oportunitatea, plenitudinea şi corectitudinea efectuării înregistrărilor, precum şi păstrarea, integritatea şi protecţia informaţiei, datelor, înscrierilor şi a altor documente, care se referă la acţionarii Băncii şi conturile lor în conformitate cu Statutul Băncii şi legislaţia în vigoare.

5.4. Pentru ţinerea Registrului deţinătorilor de valori mobiliare Banca va da preferință participantului profesionist în domeniu, care corespunde următoarelor criterii:

  • Reputația profesională pe piața valorilor mobiliare;
  • Independenţa în raport cu Banca, membrii organelor de conducere şi persoanelor afiliate Băncii;
  • Calitatea şi prețul serviciilor prestate;
  • Accesibilitatea oficiului participantului profesionist.

5.5. Dreptul de posesiune, de a transmite sau a înstrăina acţiunile în condiţiile legii. Acționarilor li se asigură libertatea de gestiune a acțiunilor deținute la propria discreție din momentul înregistrării dreptului de proprietate asupra lor, să efectueze orice acțiuni ce nu contravin legii şi nu încalcă drepturile protejate prin lege a altor persoane. Banca nu va limita neîntemeiat dreptul acţionarului la înstrăinarea acţiunilor sale (cu respectarea procedurilor, stabilite de Banca Naţională a Moldovei), precum şi dreptul preferenţial la subscriere pentru acţiunile emise suplimentar.

5.6. Dreptul de a fi informat. Acționarii au dreptul la primirea regulată şi oportună a informației integre şi veridice despre bancă în conformitate cu legislația în vigoare. Acest drept este realizat prin includerea în raportul anual, prezentat acționarilor, a informației necesare, ce ar asigura evaluarea rezultatelor anuale a activității Băncii, precum şi să aibă acces la informația dezvăluită de Bancă în corespundere cu cerințele legale şi cerințele de supraveghere bancară.

5.7. Procedurile privind schimbul de informații între acționari şi Bancă urmează să fie reglementate de legislație, Statut şi alte documente interne ale Băncii.

5.8. Banca la rândul sau este în așteptarea unei dezvăluiri reciproce din partea acționarilor privind deținătorii reali ai acțiunilor sau grupurilor de persoane afiliate, împuterniciți cu drept decizional privind realizarea drepturilor legate de participația în Bancă. În condițiile în care prevederile legislației vor stabili cerințe restrictive față de acționarii persoanele rezidente în jurisdicțiile ce nu implementează standardele internaționale de transparență, inclusiv privind deținerea cotelor în capitalul Băncii, acționarii vor asigura individual conformarea cu aceste cerințe legale.

5.9. Acționarii nu trebuie să-şi depășească drepturile oferite. Nu sunt acceptate acțiunile acționarilor, întreprinse exclusiv cu intenția de a compromite drepturile altor acționari şi Băncii.

5.10. Acționarii sunt independenți în evaluarea şi înregistrarea costurilor şi beneficiilor inerente valorificării drepturilor sale.

5.11. Dreptul de a participa şi de a vota la Adunarea generală a acţionarilor. Acționarii au dreptul de a participa la guvernarea Băncii prin luarea deciziilor pe cele mai importante chestiuni aferente activității Băncii la Adunarea generală. Organizarea Adunării generale asigură Banca cu posibilitatea informării anuale a acționarilor despre activitatea desfășurată, realizările obținute şi prognozele, atragerii acestora în discutarea şi luarea deciziilor pe marginea celor mai importante chestiuni.

5.12. Pentru desfășurarea eficientă a Adunării generale a acţionarilor Banca urmează să dea posibilitate acţionarilor de a se pregăti corespunzător pentru participare la ea;

  • acţionarilor li se va acorda posibilitatea de a face cunoştinţă cu lista persoanelor care au dreptul de a participa la Adunarea generală a acţionarilor;
  • locul, data şi ora ţinerii adunării generale urmează să fie stabilită în aşa mod, încît acţionarii să aibă posibilitatea reală şi neîmpovărătoare de a participa la ea;
  • drepturile acţionarilor de a cere convocarea Adunării generale şi de a înainta propuneri pentru ordinea de zi a Adunării să nu implice dificultăţi nejustificate la confirmarea de către acţionari a existenţei acestor drepturi;
  • fiecare acţionar să aibă posibilitatea de a-şi realiza dreptul de a vota în cel mai simplu şi comod mod pentru el.

5.13. Acționarii pot încredința prezentarea intereselor sale altui acționar sau persoanelor terțe.

5.14. Dreptul de a fi trataţi în mod echitabil toţi deţinătorii de acţiuni de acelaşi tip şi din aceeaşi clasă. Practica guvernării corporative a Băncii este axată pe tratarea echitabilă a tuturor acționarilor în baza prevederilor legale.

5.15. Dreptul la o cotă parte din profitul Băncii (dividende). Acționarii au dreptul la o cotă parte din profitul Băncii (dividende), pentru care se va stabili un mecanism transparent şi clar de calcul şi de plată a dividendelor

5.16. Acționarii vor dispune de informația suficientă pentru a-şi forma o imagine veridică despre condițiile de plată a dividendelor şi modul lor de achitare.

5.17. Dreptul de a primi o parte din patrimoniul băncii în caz de lichidare. Organele de conducere vor asigura respectarea drepturilor acționarilor de a primi o parte din patrimoniul Băncii în caz de lichidare.

RESPONSABILITATEA ORGANELOR DE CONDUCERE

6. ADUNAREA GENERALA A ACTIONARILOR

6.1. Adunarea generală a acţionarilor este organul suprem de conducere a Băncii, prin intermediul căruia acţionarii îşi realizează dreptul de participare la conducerea activităţii Băncii.

6.2. Competenţa Adunării generale a acţionarilor, periodicitatea convocării ei, ordinea desfăşurării şi luării deciziilor sunt reglementate în Statutul Băncii, Regulamentul Adunării generale a acționarilor BC „BANCA SOCIALĂ” S.A. şi legislaţia în vigoare.

6.3. Măsurile procedurale privind ţinerea Adunării generale a acționarilor urmează să întrunească următoarele cerințe:

  • Atitudine corectă şi egală faţă de toți acționarii;
  • Accesibilitatea participării la Adunarea generala pentru toți acționarii;
  • Asigurarea informației raportate şi măsurilor organizatorice întreprinse pentru ţinerea Adunării generale;
  • Simplicitatea şi transparenţa ţinerii Adunării generale a acționarilor.

6.4. La organizarea Adunării generale ordinare anuale cu prezenţa acţionarilor sau sub formă mixtă, vor fi respectate cerințele privind necesitatea prezentării propunerilor la ordinea de zi a Adunării în termene pînă la data de 20 ianuarie a anului următor celui gestionar.

6.5. Publicarea anunțului privind organizarea Adunării generale ordinare va fi efectuată în termen pînă la 30 de zile pînă la desfășurarea acesteia.

6.6. Informaţia despre ţinerea Adunării generale a acţionarilor se expediază de către Bancă fiecărui acţionar (reprezentantului lui legal sau deţinătorului nominal de acţiuni) sub formă de aviz, la adresa indicată în lista acţionarilor care au dreptul să participe la Adunarea generală.

6.7. Ordinea de zi a Adunării generale nu poate fi modificată din moment ce a fost anunţată acţionarilor, cu excepţia cazurilor cînd la Adunarea generală a acţionarilor sunt prezenţi 100% din acţiunile cu drept de vot sau în alte cazuri prevăzute de Statutul Băncii.

6.8. Acţionarii au dreptul să adreseze întrebări şi să obţină răspunsuri la acestea, să propună rezoluţii şi să participe la Adunări prin corespondenţă, iar cînd există posibilităţi şi prin intermediul tehnologiilor informaţionale.

6.9. Consiliul Băncii şi Organul executiv trebuie să asigure acţionarii cu toată informaţia necesară pentru reprezentarea obiectivă a chestiunilor incluse în ordinea de zi şi aprobarea deciziilor în cadrul Adunărilor generale ale acţionarilor, precum şi pentru luarea de atitudini proprii faţă de Bancă.

6.10. Politicile Băncii referitoare la repartizarea profitului net, majorarea rezervelor, plata dividendelor, modificarea componenţei numerice a Consiliului Băncii, Comisiei de cenzori, precum şi aprobarea cuantumului remuneraţiei şi încetarea înainte de termen a împuternicirilor membrilor lor, vor fi introduse ca subiecte separate în ordinea de zi a Adunării generale a acţionarilor.

6.11. In scopul asigurării transparentei, Ordinea de zi a Adunării generale nu va include puncte întitulate ca „Alte” sau „Diverse”.

6.12. Ordinea de ţinere a Adunării generale a acționarilor va asigura respectarea drepturilor acționarilor.

6.13.Procesul de votare în cadrul Adunării generale a acționarilor urmează a fi simplu şi convenabil pentru acționari, utilizând oricare din metodele posibile de votare acceptate conform procedurilor aprobate.

6.14. Banca va tinde să asigure participarea reprezentaților Comisiei de cenzori şi auditorului extern în activitatea Adunării generale a acționarilor.

6.15. După ţinerea Adunării generale a acţionarilor, informația privind acest eveniment şi deciziile aprobate vor fi publicate pe pagina Web a Băncii şi în mijloacele mass-media indicate în Statut.

7. CONSILIUL BANCII

7.1. Consiliul Băncii este ales de Adunarea generală, este subordonat acesteia si se bazează pe următoarele principii:

  • respectarea şi implementarea la maxim a intereselor acționarilor şi Băncii;
  • protecția drepturilor acționarilor;
  • responsabilitatea pentru activitățile asumate de Bancă.

7.2. Consiliului Băncii urmează să asigure cea mai eficientă îndeplinire a responsabilităților stabilite. În acest scop, membrii Consiliului Băncii urmează să dispună de cunoștințele, abilităţile şi experiența necesară pentru primirea deciziilor, trebuie să corespundă criteriilor stabilite de organele de supraveghere privind calificarea, experienţa, reputaţia în cercurile de afaceri, inexistenţa antecedentelor penale şi probelor care ar demonstra că au purtat răspundere la locurile anterioare de muncă pentru apariţia de probleme financiare şi administrative, inexistenţa mărturiilor de escrocherii financiare, de evaziune fiscală, etc.

7.3. Alegerea componenţei Consiliului Băncii este asigurată prin aplicarea unor proceduri transparente de alegere, ținînd cont de părerile acționarilor, asigurînd corespunderea componenţei Consiliului cu cerințele legislației în vigoare, iar votul cumulativ reprezintă o garanție privind protejarea drepturilor acționarilor minoritari.

7.4. Membrii Consiliului Băncii urmează să acționeze cu bună credință în interesul acționarilor şi al Băncii, fiind în totalitate informați. Majoritatea membrilor Consiliului trebuie să fie persoane care nu sunt afiliate Băncii, cu excepţia afilierii determinate de calitatea de membru al Consiliului.

7.5. Responsabilitățile Consiliului Băncii sunt separate de cele ale Organului executiv şi descrise în Statut şi Regulamentul Consiliului Băncii, iar responsabilitățile între Președintele Consiliului , care este responsabil pentru asigurarea activităților Consiliului şi Organul executive, care este responsabil de activitățile zilnice ale Băncii urmează a fi separate clar şi reflectate în actele normative interne ale Băncii.

7.6. Periodicitatea convocării în şedinţe, desfăşurarea şi luarea deciziilor sunt prevăzute în Statutul Băncii şi Regulamentul funcţional al Consiliului Băncii.

7.7. Deciziile Consiliului Băncii se iau cu votul majorităţii simple a membrilor Consiliului prezenţi la şedinţă, iar în caz de paritate de voturi, votul preşedintelui Consiliului Băncii este decisiv. Transmiterea votului de către un membru al Consiliului Băncii altui membru al Consiliului sau altei persoane nu se admite.

7.8. Consiliul Băncii va stabili scopurile, direcțiile de dezvoltare prioritare şi va stabili principalele obiective de dezvoltare pe termen lung a activității Băncii, precum şi va asigura disponibilitatea resurselor umane şi financiare necesare pentru atingerea acestor obiective. Consiliul Băncii va asigura controlul activității Organului executiv.

7.9. Consiliul Băncii urmează să asigure o evaluare a obiectivelor strategice stabilite, considerînd situația pe piață, poziția financiară şi alți factori cu impact asupra activității financiare şi de afaceri a Băncii.

7.10. În competenţa Consiliului Băncii intră şi aprobarea reglementărilor interne aferente gestiunii profilului de risc, asigurînd conformitatea acestora cu prevederile legale şi normative în vigoare.

7.11. Consiliul băncii, după necesitate, dar nu mai rar de o dată pe an, va asigura revizuirea eficienţei sistemului de control intern al Băncii.

7.12. Consiliul băncii va asigura determinarea reglementarilor de dezvăluire a informației, stabilind clasificarea informației ce urmează a fi dezvăluită, precum şi va asigura dezvăluirea informației conform cerințelor legale şi normative impuse de organul de supraveghere şi legislația în vigoare.

7.13. În cazul unor eventuale decizii ale Consiliului care pot genera diferite efecte asupra unor grupuri de acționari, membrii Consiliului vor acționa urmînd principiul beneficiilor maxime pentru Bancă.

7.14. Membrilor Consiliului le este interzis să dezvăluie informaţii de care iau cunoştinţă la exercitarea funcţiei lor, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege, statut şi prezentul Cod.

7.15. Sistemul de evaluare şi remunerare a membrilor Consiliului Băncii urmează sa motiveze activitatea acestora în interesul acționarilor şi Băncii.

8. ORGANUL EXECUTIV AL BANCII

8.1. Managementul activității curente a Băncii se efectuează de Comitetul de Conducere în concordanţă cu Statutul şi prevederile Regulamentului Comitetului de Conducere al BC „BANCA SOCIALĂ” S.A., care urmează să gestioneze activitățile zilnice ale băncii cu scopul atingerii sarcinilor şi implementării planurilor de afaceri şi strategiei Băncii.

8.2. Conducerea activității cotidiene a Băncii se efectuează în conformitate cu regulamentele interne ale Băncii de către Organul executiv. Obligațiile, drepturile şi responsabilităţile Organului executiv sunt determinate de legislația în vigoare, Statut şi Regulamentul Comitetului de Conducere al Băncii.

8.3. Organul executiv urmează să-şi bazeze activitatea pe principii ca integritate, onestitate, raționalitate, prudenţă şi regularitate.

8.4. Activitățile Organului executiv urmează a fi abordate din principiul respectării intereselor acționarilor şi în corespundere cu deciziile acționarilor şi Consiliului băncii.

8.5. Organul executiv este supravegheat de către Consiliul băncii şi de Adunarea generală a acţionarilor.

8.6. Membrii Organului executiv al băncii urmează să dispună de cunoștințele, abilităţile şi experiența necesară pentru primirea deciziilor în competenţa acestora.

8.7. Organul executiv este responsabil de respectarea actelor normative în vigoare, statutului şi regulamentelor interne. Organul executiv va prezenta evoluţia Băncii şi va pune în discuţie cu Consiliul băncii şi Comisia de cenzori managementul intern al riscurilor şi sistemul de control.

8.8. Organul executiv este responsabil de furnizarea unei informaţii complete, exacte şi esenţiale către Consiliul băncii, Comisia de cenzori şi auditorul extern.

8.9. Cele mai importante aspecte ale activităţii Organului executiv trebuie să fie incluse în dările sale de seamă.

8.10. Sistemul de evaluare şi remunerare a Organului executiv urmează să stimuleze activitatea membrilor acestuia şi să asigure menţinerea managerilor calificaţi. Remunerarea se compune dintr-o parte fixă şi una variabilă, cea variabilă fiind determinată în raport cu performanţele obţinute.

9. CONTROLUL ACTIVITĂŢII ECONOMICO-FINANCIARE

9.1. Rapoartele financiare urmează a fi prezentate în concordanţă cu cerințele standardelor de raportare impuse prin legislația în vigoare. Banca va asigura întocmirea rapoartelor financiare anuale în conformitate cu standardele internaționale de raportare financiară.

9.2. Rapoartele financiare anuale ale băncii urmează să fie prezentate cu note explicative asigurînd cititorul cu informații elocvente pentru a putea interpreta corect cifrele aferente rezultatelor financiare ale băncii. Informația financiară urmează a fi completată cu comentarii şi evaluări analitice ale Băncii, precum şi un raport al auditorului.

9.3. Consiliul Băncii urmează să prezinte acționarilor informații aferente auditului activității economice şi financiare a Băncii. Responsabilitatea Consiliului pentru prezentarea unor rapoarte echilibrate şi clare se extinde şi pentru rapoartele intermediare şi alte rapoarte publice, rapoarte întocmite pentru autoritățile de supraveghere şi control, precum şi a informației necesar a fi prezentate în concordanţă cu legislația, statutul băncii şi alte documente interne ale băncii.

9.4. În concordanţă cu legislația în vigoare, Organul executiv va descrie în raportul anual responsabilitatea pentru întocmirea rapoartelor financiare, şi va include raportul auditorului referitor la responsabilitatea pentru rapoartele întocmite.

9.5. Raportul Organului executiv se va prezenta de către Bancă în rapoartele financiare proprii şi consolidate şi va include:

  • prezentarea reală a dezvoltării şi performanţelor activităţii băncii;
  • descrierea principalelor riscuri cu care se confruntă Banca;
  • informaţii privind mediul înconjurător şi oportunităţile profesionale ale angajaţilor;
  • orice eveniment important care a avut loc de la finele perioadei de gestiune pînă la prezentarea raportului financiar;
  • perspectivele de dezvoltare a băncii;
  • informaţii privind răscumpărarea acţiunilor;
  • sinformaţii privind existenţa filialelor băncii;
  • şi altele.

9.6. Raportul Organului executiv va cuprinde un capitol privind guvernarea corporativă, şi va conţine informaţie despre:

  • codul de guvernare corporativă aplicat, cu referinţă la sursa şi locul publicării;
  • gradul cu care Banca se conformează sau nu prevederilor din codul de guvernare corporativă;
  • sistemele de control intern şi gestiune a riscurilor băncii;
  • împuternicirile şi drepturile organelor de conducere şi ale acționarilor băncii;
  • componenţa, modul de funcţionare şi structura organelor de conducere ale băncii.

10. CONTROLUL INTERN ŞI AUDITUL INTERN

10.1. Banca va diferenția competenţele organelor componente ale sistemului de control al activității economice şi financiare a băncii, în dependenţă de funcțiile acestora în cadrul proceselor de dezvoltare, aprobare, utilizare şi evaluare a sistemului de control intern.

10.2. Controlul activităţii economico-financiare a Băncii este exercitat de către Comisia de Cenzori, care se subordonează Adunării generale a acţionarilor.

10.3. Componenţa numerică a Comisiei este constituită dintr-un număr impar de membri, dar nu mai puţin de 3, care pot fi atît acţionarii Băncii, cît şi alte persoane.

10.4. Membrilor Comisiei de Cenzori le este interzis să dezvăluie informaţii despre orice operaţiune de care iau cunoştinţă la exercitarea funcţiei lor cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

10.5. Comisia de cenzori a Băncii efectuează controlul obligatoriu al activităţii economico-financiare a Băncii anual, în baza Planului de lucru aprobat anual, precum şi din proprie iniţiativă, la cererea acţionarilor, la hotărârea Adunării generale a acţionarilor sau la decizia Consiliului conform prevederilor Statutului Băncii.

10.6. Comisia de Cenzori va prezenta anual Adunării generale a acționarilor raportul privind controlul obligatoriu al activităţii economico-financiare a Băncii a l anului încheiat. Raportul va cuprinde opinia Comisiei de Cenzori asupra gradului de conformitate al dărilor de seamă financiare cu rezultatele financiare reale ale Băncii. Dacă se consideră necesar, raportul va cuprinde şi recomandări ale Comisiei de Cenzori pentru eliminarea neajunsurilor.

10.7. În scopul asigurării controlului activității economice şi financiare ale băncii, evaluărilor în domeniul controlului intern, managementul profilului de risc, complianța cu documentele guvernării corporative şi recomandărilor privind îmbunătățirea activității băncii, Banca va asigura existenta subdiviziunii de audit intern. Angajații auditului intern nu pot fi selectați ca membri a Consiliului şi Organului executiv.

10.8. Subdiviziunea de audit intern va fi subordonată direct Consiliului băncii şi raportează acestuia privind activitatea sa. Activitatea subdiviziunii de audit intern urmează a fi supravegheată de către Comisia de Cenzori. Sarcinile şi funcțiile, drepturile şi obligațiunile subdiviziunii de audit intern urmează a fi stipulate în regulamentul subdiviziunii de audit intern aprobat de Consiliul băncii.

10.9. Consiliul băncii este obligat să efectueze, minimum o dată în an, o evaluare a eficienţei sistemului de control intern a băncii şi revizuirii reglementărilor interne prevăzute în politicile, regulamentele, procedurile şi alte documente normative interne aprobate, inclusiv aferente controlului operațional şi financiar, controlul complianței şi eficienţei sistemului de gestiune a profilului de risc.

11. AUDITUL EXTERN

11.1. Pentru obținerea unei opinii independente cu referire la fiabilitatea şi obiectivitatea raportării financiare, Banca va asigura auditul raportării financiare anuale apelînd la serviciile auditorului extern (societate de audit) în concordanţă cu prevederile legislației în vigoare.

11.2. Consiliul băncii va înainta acționarilor proiectul deciziei privind identificarea societăţii de audit.

11.3. Banca va schimba periodic compania de audit, cu o frecvenţă, cel puţin care va asigura respectarea principiul de independenţă a auditorului, stabilită de legislaţia în vigoare.

11.4. Organul executiv urmează să asigure susceptibilitatea şi completitudinea informațiilor financiare prezentate societăţii de audit extern.

11.5. Reprezentaților societăţii de audit selectate le este interzis să dezvăluie informaţii despre orice operaţiune de care iau cunoştinţă la exercitarea funcţiei lor, cu excepţia cazurilor prevăzute de lege.

12. INDEPENDENŢA ACTIVITĂŢILOR

12.1. Banca îşi va conduce activitățile în interesul acționarilor Băncii şi în concordanţă cu prevederile prezentului Cod şi Statutului băncii.

12.2. Banca urmează să-şi conducă în permanenţă afacerile în mod independent.

12.3. Toate tranzacțiile şi relațiile între Bancă şi acționari urmează a fi gestionate pe bază normală comercială în corespundere cu legislația în vigoare.

12.4. Membrii Consiliului băncii trebuie să fie independenţi în procesul de luare a deciziilor.

12.5. Dacă, după alegerea sa, preşedintele Consiliului băncii sau un membru al Consiliului se confruntă cu circumstanţe care îi ameninţă independenţa şi imparţialitatea, el trebuie să aducă acest fapt la cunoştinţa Consiliului băncii sau, respectiv, preşedintelui consiliului băncii în scris.

13. TRANSPARENŢA ŞI DEZVĂLUIREA OBIECTIVĂ A INFORMAŢIEI PRIVIND

ACTIVITATEA BĂNCII

13.1. În scopul asigurării posibilității luării unor decizii ale acționarilor bine documentate, Banca urmează să asigure dezvăluirea oportună a informațiilor credibile despre Banca către acționari şi părţile interesate, inclusiv situația financiară, indicatorii economici, rezultatele afacerilor derulate, structura managementului şi capitalului, precum şi acționarilor.

13.2. La dezvăluirea şi/sau publicarea informației, Banca va respecta prevederile Legislației aferente secretului comercial, bancar şi altor secrete protejate prin lege.

13.3. Mijloacele de informare se selectează aşa încât să asigure accesul liber la informaţie a tuturor persoanelor interesate în informaţia dezvăluită, în lipsa unor cheltuieli considerabile din partea Băncii sau a persoanelor interesate în informaţia dezvăluită.

13.4. Pentru o accesibilitate oportună şi unei largi distribuții, paralel cu alte canale de informare acceptate conform reglementarilor interne, Banca va utiliza sistemele electronice, inclusiv Internet.

13.5. Deschiderea informațională a băncii urmează să se bazeze pe reglementările interne elaborate şi aprobate în acest sens.

13.6. Banca urmează într-o manieră oportună să dezvăluie informația referitor la evenimentele semnificative ale activității sale.

13.7. Angajații băncii urmează a fi obligați să nu dezvăluie informații interne confidențiale pe perioada angajării acestora. Banca va examina cazurile pentru care va impune perioade definite pentru care dezvăluirea unor informații după suspendarea sau încheierea relațiilor de munca cu Banca va fi protejată.

14. POLITICA DE DIVIDENDE

14.1. Banca va urma cerințele stabilite de legislația în vigoare şi documentele interne ale băncii care determină politica de dividende a băncii.

14.2. Politica de dividende urmează să reglementeze procedura distribuirii profitului net şi definiția parții alocate plații dividendelor.

14.3. Politica de dividende urmează să definească echilibrul între sarcinile băncii referitor la creșterea beneficiilor acționarilor, menținerea creșterii capitalizării băncii şi regulilor specifice politicii dividendelor bazate pe prevederile actelor legale şi normative.

14.4. Unul dintre principiile politicii de dividende urmează să asigure un mecanism simplu şi transparent în privința stabilirii sumei dividendelor şi termenilor achitării acestora.

14.5. Politica de dividende a băncii urmează să fie suficient de transparentă şi deschisă pentru acces acționarilor, potențialilor investitori şi instituțiilor publice.

15. LEGALITATE ŞI ETICA

15.1. Banca va activa şi acționa în baza legislației în vigoare, principiilor de etică general acceptate în mediul de afaceri, Statut, prezentul Cod şi obligațiunile contractuale asumate.

15.2. Relațiile între acționari, membrii Consiliului şi Organul executiv urmează a fi stabilite pe încredere reciprocă, respect, fiabilitate şi control.

16. RELAŢIILE CU PĂRŢI ASOCIATE

16.1. Specificul activității bancare constă în faptul că pentru succesul afacerii nu numai încrederea acționarilor, dar şi intr-o măsură substanțială încrederea clienților, investitorilor şi băncilor partenere este crucială.

16.2. Banca recunoaște şi va respecta drepturile parților asociate şi îşi va focusa cooperarea cu fiecare parte cu scopul dezvoltării sale şi asigurării creșterii durabile.

16.3. În activitatea sa, Banca se va conduce de principiul neutralității în relație cu grupurile financiare şi economice, partidele politice şi asociațiile politice, dezvoltîndu-şi afaceri în interesul acționarilor şi clienților.

16.4. Principiile liberei concurenţe sunt inerente activității băncii, Banca asigurînd respectarea cerințelor privind combaterea spălării banilor.

16.5. Banca va întreprinde toate măsurile pentru protecția informației aferente operațiunilor cu clienții. Dezvăluirea unor astfel de informații va fi posibilă numai în cadrul prevederilor prevăzute în legislația în vigoare.

16.6. Banca va asigura respectarea drepturilor Părților asociate privind informarea Consiliului băncii despre încălcarea drepturilor acestora.

16.7. Banca va atrage o atenție sporită creșterii calităţii serviciilor prestate, asigurînd examinarea atentă şi oportună a conflictelor, pretențiilor şi reclamațiilor.

17. POLITICI EFICIENTE DE MANAGEMENT A PERSONALULUI

17.1. Guvernarea corporativă urmează să se bazeze pe protecția drepturilor angajaților Băncii reglementate de legislația în vigoare şi urmează a fi conduse de maniera dezvoltării relațiilor de parteneriat între Bancă şi angajați în soluționarea problemelor sociale şi relațiilor de muncă.

17.2. Banca va selecta angajații la pozițiile respective în structura băncii utilizînd proceduri transparente şi respectînd reglementările interne în vigoare.

17.3. Un conflict de interes este definit ca situația în care interesele personale ale angajaților băncii afectează sau pot afecta îndeplinirea imparțială a responsabilităților.

17.4. Angajații Băncii urmează să se comporte de maniera de a nu permite situații în care conflictul de interes poate apărea în relația cu ei înșiși ori părţile afiliate sau alții.

17.5. Principiile de bază privind prevenirea conflictelor de interes urmează a fi reflectate în Codul de Etică a băncii aprobat de către Consiliul Băncii.

18. POLITICI EFICIENTE DE MANAGEMENT A CONFLICTELOR,

CONFLICTELE CORPORATIVE

18.1. Oficialii, precum şi angajații băncii urmează să asigure respectarea în totalitate în cadrul activităților desfășurate a prevederilor legislației şi principiilor acestui Cod, precum şi standardelor etice şi regulilor general acceptate de conduită în afaceri.

18.2. În scopul asigurării unei evaluări obiective a conflictelor corporative şi creării condițiilor pentru rezolvarea eficientă a acestora, persoanele, interesele cărora au fost vizate sau ar putea fi, nu vor fi implicate în soluționarea acestora.

18.3. În eventualitatea apariției unui conflict corporativ, participanții urmează să găsească soluția pe cale amiabilă cu scopul asigurării protecției efective atît a drepturilor acționarilor, precum şi reputației de afaceri a Băncii.

18.4. În cazul epuizării oricăror posibilităţi de soluționare a conflictului corporativ pe cale amiabilă, orice situație de acest fel va fi rezolvată în strictă conformitate cu legislația în vigoare.

18.5. Organul executiv urmează, în numele Băncii, să soluționeze conflictele corporative referitoare la chestiuni asupra cărora nu este necesară emiterea deciziilor Consiliului băncii, şi urmează să stabilească procedura de lucru şi soluționare cu conflictele corporative.

18.6. Consiliul băncii urmează să examineze anumite conflicte corporative în competenţa Organului executiv, la prima vedere, în eventualitatea în care subiectul acestui conflict este urmare a unei acțiuni a Consiliului sau a unui document aprobat de acesta.

19. TRANZACŢII CU CONFLICT DE INTERES ŞI DE PROPORTII

19.1. Orice conflict de interese între Bancă şi membrii Consiliului băncii sau al Organului executiv va fi evitat. Deciziile asupra unor tranzacţii, în urma cărora membrii Consiliului băncii sau ai Organului executiv ar putea avea conflicte de interese de importanţă materială pentru Bancă, se aprobă în absenţa membrilor interesaţi în încheierea unor astfel de tranzacţii.

19.2. Banca nu va stimula semnarea tranzacțiilor cu persoanele afiliate. În cazul semnării unor astfel de tranzacții, Banca va asigura respectarea limitelor stabilite de legislația în vigoare şi va asigura dezvăluirea acestora.

19.3. Un membru al Consiliului băncii sau al Organului executiv va raporta imediat despre orice conflict de interese sau potenţial conflict de interese, care este de importanţă materială pentru Bancă, Preşedintelui Consiliului băncii sau, respectiv, conducătorului Organului executiv şi va furniza informaţiile relevante.

19.4. Consiliul băncii va hotărî, în absenţa persoanei interesate, cu unanimitatea membrilor aleşi ai Consiliului neinteresaţi, aprobarea unei tranzacţii cu conflict de interes.

19.5. Dacă mai mult de jumătate dintre membrii aleşi ai Consiliului Băncii sunt persoane interesate în efectuarea tranzacţiei date, aceasta va fi încheiată numai prin hotărîrea Adunării generale a acţionarilor.

19.6. Hotărîrea Adunării generale a acţionarilor privind încheierea tranzacţiei cu conflict de interese se ia cu votul majorităţii acţionarilor care nu sunt persoane interesate în ce priveşte încheierea tranzacţiei.

19.7. Persoana cointeresată în efectuarea tranzacţiei date trebuie să părăsească şedinţa Consiliului sau Adunării generale a acţionarilor la care se hotărăşte cu privire la încheierea tranzacţiei cu conflict de interese.

19.8. Organul executiv va efectua tranzacții de proporții, în corespundere cu decizia şi aprobarea Consiliului Băncii şi în corespundere cu reglementările interne privind încheierea tranzacțiilor de proporții.

19.9. Decizia de încheiere de către Bancă a unei tranzacţii de proporţii se adoptă în unanimitate de toţi membrii aleşi ai Consiliului Băncii, dacă valoarea acesteia depăşeşte limitele legale reglementate. În cazul în care valoarea tranzacţiei de proporţii depășește 50% din valoarea activelor Băncii potrivit ultimului bilanţ pînă la încheierea tranzacției, decizia aferentă încheierii acesteia va fi luată de Adunarea generală a acţionarilor.

19.10. În alte cazuri sau în cazul cînd Consiliul nu a ajuns la unanimitate, hotărîrea de încheiere de către bancă a unor tranzacţii de proporţii se ia de către Adunarea generală a acţionarilor cu două treimi de voturi.

19.11. Consiliul Băncii urmează să asigure ca Organul executiv să implementeze practici de identificare a potențialelor tranzacții cu conflict de interes şi de proporții.

20. DISPOZIŢII FINALE

20.1. Aprobarea Codului de guvernare corporativă a băncii ţine de competenţa exclusivă a Adunării generale a acționarilor.

20.2. Prezentul Cod intră în vigoare din data aprobării acestuia.

20.3. Prevederile prezentului Cod sunt obligatorii pentru toţi membrii organelor de conducere şi de control ale Băncii. Încălcarea responsabilităţilor prevăzute vor implica consecinţe pentru persoanele ce comit astfel de încălcări.

20.4. Banca va asigura prevederea în contractele de muncă dintre Bancă şi membrii organelor de conducere, sancţionarea încălcării responsabilităţilor conform prevederilor legislaţiei în vigoare.

20.5. Structurile, procedurile şi practicile aferente procesului de guvernare corporativă în Banca urmează a fi reglementate de Statut şi alte documente interne ale Băncii, inclusiv:

  • Regulamentul Adunării Generale a Acționarilor;
  • Regulamentul Consiliului;
  • Regulamentul Comisiei de Cenzori;
  • Regulamentul Comitetului de Conducere;
  • Regulamentul privind sistemul de control intern Politica privind riscurile;
  • Regulamentul privind dezvăluirea informației;
  • Codul de etică;
  • Politica de dividende.

20.6. Documentele menționate mai sus urmează a fi elaborate în concordanţă cu legislația în vigoare şi principiile de guvernare corporativă acceptate şi recunoscute prin prezentul Cod.